(trykk på trekanten for å lese mer!)
Ungt ansvar – voksent nærvær
Grunnprinsippet «Ungt ansvar – voksent nærvær» er sentralt i Ten Sing-arbeidet. Dette innebærer at ungdommene tar ansvar for aktiviteter og ledelse, mens voksenlederne støtter, veileder og tilrettelegger. Dette prinsippet fremmer ung medvirkning, ansvarsfølelse og utvikling.
«Ungt ansvar – voksent nærvær» innebærer at ungdommene selv har hovedansvaret for å planlegge, organisere og gjennomføre aktiviteter, mens voksne fungerer som støttespillere, samtalepartnere, veiledere og mentorer. Dette prinsippet bygger på troen på ungdommenes evner og potensial til å lede, ta ansvar, og utvikle seg i trygge rammer.
Vi vil oppmuntre til ung medvirkning og gi ungdommene en reell stemme i beslutningsprosesser, samtidig som de har tilgang til voksenstøtte når det trengs. Gjennom «Ungt ansvar – voksent nærvær» skapes en balanse mellom selvstendighet og støtte som fremmer personlig vekst og selvtillit blant ungdommene.
Hva betyr det i praksis?
Overlat ansvar til ungdommene!
- Planlegging og organisering:
Ungdommene skal være hovedaktørene i planleggingen av aktivitetene. Det inkluderer å sette mål, lage handlingsplaner, og fordele oppgaver. De skal få mulighet til å styre prosjekter fra start til slutt, med støtte fra voksne ved behov.
- Ledelse og gjennomføring:
Gi ungdommene muligheten til å ta lederroller, for eksempel som gruppeleder, konsertarrangør, eller prosjektleder for spesifikke aktiviteter. Dette gir dem verdifull erfaring med ledelse og ansvarshåndtering.
Rollen til voksenledere:
Vær aktivt tilstede og nærværende voksen!
- Mentor og veileder:
Voksne bør være tilgjengelige som mentorer og veiledere som kan gi råd, støtte og hjelp når ungdommene ber om det, eller når det er nødvendig. Voksne skal ikke ta over ansvaret, men snarere støtte ungdommenes beslutninger og lære dem hvordan de kan ta bedre beslutninger selv.
- Tilrettelegge for læring og utvikling: Voksne skal skape et miljø hvor ungdommene kan lære av sine erfaringer, både de som lykkes og de som ikke gjør det. Dette innebærer å oppmuntre til refleksjon og gi konstruktive tilbakemeldinger som hjelper ungdommene til å vokse.
- Skape trygge rammer: Voksne har ansvar for å sikre at rammene rundt aktiviteten er trygge. Det betyr å være tilstede, sette nødvendige grenser, og være oppmerksom på gruppedynamikken, slik at alle føler seg inkludert og trygge.
- Åpne mulighetsrom: Ungdom(som voksne) er avhengig av at noen følger dem opp, at de har noen å samarbeide med og at de føler at de har et sikkerhetsnett rundt seg. Ofte vil de måtte hjelpes i gang av en som bidrar til å åpne mulighetsrommene og som ikke setter begrensninger, men heller inspirerer til å drømme stort.
Hvordan skaper dere et inkluderende miljø:
Se, favne, utfordre og vis tillit!
- Involver alle ungdommer: Sørg for at alle ungdommene får en mulighet til å delta og ta ansvar i aktiviteter, uavhengig av erfaring, bakgrunn, eller personlige egenskaper. Dette kan innebære å tilpasse oppgaver og roller slik at de passer for den enkeltes ferdighetsnivå og interesse.
- Gi rom for feil og læring: Oppmuntre til en kultur hvor det er lov å gjøre feil og hvor feil blir sett på som en mulighet for læring. Voksenlederne skal støtte ungdommene i å analysere hva som gikk galt, hvordan det kunne vært unngått, og hva de kan gjøre annerledes i fremtiden.
Når noen kommer til oss, da er det viktig å huske dette – og se, favne og utfordre den unike tenåring, som vi har foran oss”
Arild Løvik, tidligere kateket i Modum menighet, har i over 30 år drevet en av mange vitale og slitesterke Ten Sing grupper i KFUK-KFUM.
- Se – “Hei, velkommen!” Vær nysgjerrig og interessert i enkeltmennesker, og vær på utkikk etter hva den enkelte ønsker. Ton deg inn på den andre samtidig som du gir slipp på egen virkelighetsforståelse, kanskje blir dette samtalen som rekrutter en ny dirigent, en ny aktivitet, en ny oppdagelse eller en ny deltaker.
- Favne – Her handler det om å uttrykke bekreftelse og takknemlighet i ord og handling. “Du passer her! Når du gjorde det…, så du hvor glad den andre ble! Det er så god stemning i koret når du er med! Jeg blir alltid så takknemlig av ditt oppmerksomme blikk!” NB! En slik bekreftelse kan være en opplevelse som sitter igjen for resten av livet.
- Utfordre – Vi har alle behov for å bli utfordret. Å gi oppgaver som passer den enkelte vil føre til mestring, opplevelsen av å høre til og bli anerkjent! Ta kontakt, bli kjent med ungdommene og se etter gode egenskaper. “Akkurat den oppgaven tror jeg du passer til… …du virker å være flink til…kunne du tenke deg å…”
- Vis tillit – Et miljø preget av tillit er et fellesskap der man er trygg og kjenner at man hører til, med frihet til å være deg selv. Dette er utgangspunktet for at de unge kan bidra inn i fellesskapet. For oss som jobber med ungdom trengs det mot til å ha tillit til de unge, og raushet når tilliten brytes. Det føles av og til som om alt kan skje når ungdom har ansvaret. Ungdom som opplever å bli vist tillit, vil ofte stå i arbeidet over lenger tid. De føler seg betydningsfulle, at de utgjør en forskjell og de får en forpliktelse som forsterker tilhørigheten til gruppa.
Fordeler med «Ungt ansvar – voksent nærvær»
Lykkes vi med dette vil det gi mange gode ringvirkninger for Ten Sing arbeidet og føre til utvikling hos den enkelte ungdom, en følelse av eierskap, økt samhold og et styrket fellesskap!
- Økt selvtillit og eierskap: Når ungdommene får ansvar, utvikler de selvtillit, autonomi og eierskap og til arbeidet. Det skaper engasjement og motiverer til å bidra mer aktivt.
- Utvikling av lederskapsferdigheter: Ungdommene får verdifull erfaring med ledelse, prosjektstyring, og samarbeid som forbereder dem på fremtidige lederroller både innenfor og utenfor Ten Sing.
- Styrket fellesskap: Prinsippet skaper et fellesskap der alle bidrar og har en stemme. Det fremmer samarbeid, respekt, og en følelse av tilhørighet blant deltakerne.
- Bedre beslutningsferdigheter: Ved å ta ansvar for planlegging og gjennomføring av aktiviteter lærer ungdommene viktige ferdigheter som problemløsning, kritisk tenkning, og beslutningstaking.
Utfordringer og løsninger
Det er også noen utfordringer knyttet til denne metodikken og ofte kan det oppleves vanskelig å legge vekk kontrollen. I mange tilfeller kan det også synes som det er mangel på unge som vil ta ansvar. Da er det viktig at vi er klar over hvilke faktorer som spiller inn og hvordan vi kan prøve å overgå dem.
- Ungdommenes selvtillit: Noen ungdommer kan være nølende med å ta ansvar, spesielt hvis de ikke har erfaring fra før. Her er det viktig med positiv forsterkning, opplæring, og støtte fra voksne som kan bygge selvtillit over tid. Vi må aktivt oppdage kvaliteter hos ungdommene og utfordre den enkelte. Det holder ikke å spørre åpent ut i et rom med ungdom – kan noen tenke seg å ta ansvaret for dette? I stedet må du bruke det du har lært gjennom å bli kjent med dem. Spør deg selv –Hvem passer til hva? Kanskje ser du noe i ungdommen som den ikke har oppdaget selv. Du som leder kan bidra til å vekke en interesse gjennom å utfordre til å prøve noe nytt og gi dem tro på seg selv. På den måten bidrar du til utvikling og vekst hos den enkelte gjennom relasjonsbygging og legger grunnlaget for reell medvirkning. Ungdommene kan også gis tilbud om ulike lederkurs for å støtte dem i å utvikle seg til unge ledere.
- Balansering av kontroll: Det kan være mange grunner, gode og dårlige, til at en voksenleder ikke tør å gi slipp på kontrollen. Det kan være langt enklere å gjøre ting selv, og det kan oppleves tidkrevende og lite effektivt å skulle delegere og sette ut alle oppgaver. Dette gjelder spesielt når vi som voksne ser ungdommene gjøre feil. Da er det veldig viktig at voksne holder seg i en støttende rolle og lar ungdommene lære av sine erfaringer. Vi må huske at det å la ungdommene selv slippe til, gjøre feil, prøve igjen og lykkes, er nøkkelen i metodikken. Det må øves og gjøres og etterhvert vil det bli enklere å vite når du som voksen skal ta et skritt frem, og når du skal ta et skritt tilbake.
- Gruppepress og dynamikk: Ungdommer kan føle press fra sine jevnaldrende eller oppleve konflikter i gruppen. Voksenledere må være oppmerksomme på gruppedynamikken og tilby støtte for å håndtere konflikter og sikre et positivt gruppemiljø.
- Travle og opptatte: Ungdom er ofte travle med mye skolearbeid, trening, venner og aktiviteter. Enkelte ungdommer har også vanskelig for å planlegge frem i tid og å gjøre prioriteringer. Som voksen er det viktig at du har dialog med den enkelte, slik at oppgaver og ansvar tilpasses og forventningsavklares både før oppgaven gis og underveis. Da er det større sannsynlighet for at ansvaret kjennes overkommelig ut og at oppgaven blir gjort
- Uvitenhet: Ikke alle vet at de kan være med å bidra eller ser seg selv som en lederressurs! Ungdommene må erfare og gjøres klar over at det er oppgaver der som de kan ta og at vi ønsker deres initiativ. De fleste er vant til å komme fra voksenstyrt aktivitet i skole og andre fritidsaktiviteter, og er ikke nødvendigvis bevisst de mulighetene som ligger i eget initiativ og hvilken rolle de selv kan spille i miljøet. Det må komme tydelig frem og det må dyrkes en medvirkningskultur som er synlig for alle.
Ten Sing seminar er et nasjonalt sommerkurs hvor ungdom lærer mer om Ten Sing og å lede andre. Kurset passer for alle som har, eller ønsker ansvar i en Ten Sing gruppe
KFUK – KFUM arrangerer en rekke lederutviklingskurs. Disse kan du lese mer om på våre nettsider:
Lederutvikling i KFUK-KFUM
Ressursside for lederutvikling
Konkrete eksempler på «Ungt Ansvar – voksent Nærvær»
- Konsertplanlegging: Ungdommene tar ansvaret for å planlegge en konsert, inkludert valg av repertoar, ansvar for PR, organisering av sceneoppsett, og teknisk utstyr. Voksenlederne fungerer som veiledere og sørger for at ungdommene har de nødvendige ressursene og støtten for å lykkes. Det kan også bety å legge til rette for kurs og opplæring og evt. å hente inn hjelp av eksterne ressurspersoner som kan bidra i oppfølgingen.
- Prosjektgrupper: Delt inn i mindre grupper, kan ungdommene ta ansvar for ulike deler av et større prosjekt, som en seminarhelg eller en temakveld. Hver gruppe får frihet til å utvikle sine ideer, mens voksenlederne gir tilbakemelding og veiledning når det trengs.
- Ledermøter: Ungdommer som har erfaring fra tidligere aktiviteter, blir oppfordret til å lede møter, ta notater, og følge opp beslutninger. Voksenledere er til stede for å gi råd og sikre at møtene går smidig.