Ten Sing-metodikk tar utgangspunkt i mellommenneskelige relasjoner. Å skape en god relasjon til ungdommene er avgjørende for å lykkes ut fra prinsippet om først hvem, så hva. Uten kunnskap om ungdommene og gode samtaler med målgruppen, kommer du ingen vei i arbeidet med medvirkning og ungt ansvar. Kjenner du ungdomsmiljøet, har du derimot gode forutsetninger for å hjelpe ungdommene med å skape relevante tilbud for seg selv. Som leder i arbeidet må du derfor være nysgjerrig og bli godt kjent med ungdommene med den hensikt å oppdage hvem de er og hvilke behov, ønsker og interesser de har. Relasjonen med ungdommene og mellom ungdommene gir deg innblikk i deres liv og gir viktig innsikt i arbeidet med å rekruttere, utfordre, fordele oppgaver, forstå ungt ansvar, organisere og lede arbeidet.
Relasjonsarbeid handler om å bygge og styrke relasjoner mellom ungdommer og mellom ungdommer og voksenledere i Ten Sing-gruppen. Dette arbeidet er basert på en forståelse av at trygge, tillitsfulle relasjoner er grunnlaget for personlig og sosial utvikling, trivsel og læring. I Ten Sing er relasjonsarbeid en bevisst metodisk tilnærming som sikrer at alle føler seg sett, hørt og verdsatt.
Relasjonsarbeid er avgjørende for å skape et miljø der ungdommene kan være seg selv, utforske sine talenter, ta ansvar og delta aktivt i gruppen. Ved å fokusere på relasjonsbygging styrker vi fellesskapet og gir ungdommene en følelse av tilhørighet og trygghet som legger til rette for læring og vekst.
Hvordan bruke relasjonsarbeid metodisk i Ten Sing:
(trykk på trekanten for å lese mer)
Skape trygge og inkluderende rom
- Velkomst: Start hver samling med en velkomst, kanskje med en kort runde der alle får si hvordan de har det(kan gjøres i grupper om man er mange), eller en «icebreaker»-aktivitet for å senke terskelen for å delta og føle seg inkludert.
- Regelmessige innsjekkinger: Innfør faste tidspunkter der gruppemedlemmene kan dele hvordan de har det, både på et personlig og et gruppenivå. Dette kan være enkle «runder» hvor hver deltaker deler noe positivt og noe utfordrende fra uken som har gått.
- Skape frisoner: Sørg for at Ten Sing er et trygt rom hvor ungdommer kan uttrykke seg uten frykt for mobbing, diskriminering eller utstøting. Dette kan innebære å sette klare retningslinjer for oppførsel og interaksjon, samt å adressere konflikter på en åpen og konstruktiv måte.
Aktiviteter som fremmer relasjonsbygging
- Teambyggingsaktiviteter: Bruk aktiviteter som krever samarbeid, tillit og kommunikasjon. Dette kan inkludere gruppespill, samarbeidsøvelser og utfordringer som fremmer samhold. Eksempler kan være rebusløp, konkurranser eller bygging av tillit gjennom rollespill, lek eller dramaøvelser.
- Kreative prosjekter: Involver ungdommene i kreative prosjekter hvor de kan uttrykke seg selv og lære å samarbeide med andre. Dette kan være felles kunstprosjekter, musikkverksteder eller oppsetninger som krever koordinering og samarbeid.
- Delte opplevelser: Organiser aktiviteter som skaper sterke felles minner, som leirer, konserter eller turer. Slike opplevelser bidrar til å styrke båndene mellom deltakerne og skaper et fellesskap som er basert på delte erfaringer.
Relasjonsbygging som et verktøy for utvikling
- Mentorordninger: Par ungdommer med eldre mentorer eller erfarne ungdommer som kan gi støtte, veiledning og oppmuntring. Dette bygger sterkere bånd og gir yngre eller nyere medlemmer en trygg kontaktperson.
- Samarbeidsprosjekter: Bruk samarbeid som et verktøy for læring. Gi ungdommene oppgaver der de må jobbe sammen i små grupper for å løse problemer eller utvikle ideer. Dette kan inkludere å planlegge en aktivitet eller lage en presentasjon sammen.
- Refleksjon og tilbakemelding: Oppmuntre til refleksjon over gruppens dynamikk og deres egne roller i fellesskapet. Skap arenaer for tilbakemelding der ungdommene kan gi og motta konstruktiv kritikk på en støttende måte.
Tilpasning til individuelle behov
- Personlig oppmerksomhet: Sørg for at hver ungdom blir sett og hørt. Dette kan gjøres gjennom en-til-en-samtaler, der ledere gir personlig oppmerksomhet til hver deltaker og lærer å kjenne dem bedre. Vis interesse!
- Tilrettelegging: Vær oppmerksom på individuelle behov og tilpass aktiviteter og oppgaver slik at alle føler seg inkludert og verdsatt. Ta hensyn til forskjeller i ferdigheter, funksjonsvariasjon, mestringsnivå, interesser og bakgrunn.
- Skape mestringsopplevelser: Gi hver ungdom mulighet til å oppleve mestring ved å tildele oppgaver som er tilpasset deres evner og interesser, og feire både små og store suksesser.
Gode relasjoner fører til
- Styrket samhold: Relasjonsarbeid fremmer samhold og solidaritet i gruppen, noe som skaper en sterk fellesskapsfølelse og tilhørighet.
- Økt trygghet og tillit: Ved å bygge sterke relasjoner skapes et trygt miljø der ungdommer føler seg komfortable med å uttrykke seg og prøve nye ting.
- Bedre konflikthåndtering: Når relasjonene er sterke, håndterer gruppen konflikter mer effektivt, med en åpen og respektfull tilnærming til uenigheter og utfordringer.
- Fremmer personlig utvikling: Relasjoner er grunnlaget for personlig utvikling. Når ungdommer føler seg trygge, støttede og verdsatte, er de mer åpne for å utvikle nye ferdigheter og utforske nye interesser.
Utfordringer og mulige løsninger
- Ulik grad av sosial trygghet: Ikke alle ungdommer er like utadvendte eller komfortable i sosiale situasjoner. For å inkludere alle, bør aktivitetene være varierte og tilpasses gruppens sammensetning. Enkelte kan trenge mer tid og oppmuntring for å delta aktivt.
- Gruppepress og ekskludering: Det kan oppstå klikker eller gruppepress som kan føre til ekskludering av noen ungdommer. Her er det viktig å jobbe aktivt med å fremme en kultur for inkludering og respekt, og å adressere ekskluderende atferd raskt og tydelig.
- Kontinuitet og konsistens: For å sikre relasjoner over tid, må voksne være konsekvente i sin tilstedeværelse og i hvordan de håndterer utfordringer. Dette skaper forutsigbarhet og trygghet for ungdommene.
- Grenser mellom ledere og ungdom: Selv om relasjonsbygging er viktig, må voksne ledere opprettholde sunne grenser for å sikre et profesjonelt og trygt miljø. Det bør være tydelig hva som er akseptabelt og ikke i forhold til maktbalanse og personlige relasjoner.
Eksempler på hvordan vi kan gjøre relasjonsarbeid
- Felles samlinger: Regelmessige samlinger, der ungdommene kan komme sammen utenfor de vanlige øvelsene, eller at man gjør noe annet noen øvelser som å dele måltider og delta i uformelle aktiviteter, er gode måter å bygge relasjoner på.
- Smågruppediskusjoner: Etter en felles aktivitet, del gruppen opp i mindre grupper for å diskutere erfaringene deres. Dette kan skape dypere forbindelser mellom deltakerne og gi rom for mer personlig utveksling.
- Vennekvelder: Arranger temakvelder hvor ungdommene kan invitere venner som ennå ikke er en del av Ten Sing. Dette kan bidra til å bygge relasjoner både innenfor og utenfor gruppen og kan føre til at nye medlemmer føler seg velkomne.